7.26.2009

TAK BOLEH PIMPIN, RELALAH DIPIMPIN

TAHNIAH buat DATUK ABDUL MALIK MYDIN kerana dipilih menjawat Presiden Persatuan Berbasikal Kuala Lumpur (PBKL) yang baru. Mungkin tidak ada yang menarik, siapapun jadi presiden PBKL tetap wujud. Memang benar tetapi kalau kita lihat di sebaliknya, ada sesuatu yang menarik...

Ini kerana Malik bukannya tau buat gaya bebas ke atau kuak lentang dalam kolam saja, dia juga boleh kayuh basikal. Sebelum menjadi perenang maraton secara serius, Malik adalah pelumba basikal. Tak kisahlah bagaimana dia nak uruskan persatuan yang sudah pun nampak kontroversi selepas pemilihan berlangsung. Tetapi yang menariknya tentang PBKL, tak kira dari dahulu sampai ke kepimpinan baru, penuh dengan bekas-bekas pelumba dalam senarai ahli jawatankuasanya (AJK).

Tapi...Kalau tengok persatuan lain, lebih ramai orang politik dari atlet yang memimpin. Malah, banyak persatuan yang jawatankuasanya tidak ada langsung individu berpengalaman dalam bidang atau sukan yang dipimpin. Akhirnya jadilah macam ketam mengajar anak berjalan. Banyak sebenarnya yang macam ni dalam negara kita. Tak kisahlah orang politik pun, kalau rasa nak beri sumbangan tapi bukan bidang kita, tang orang bawah tu carilah juga yang tahu selok belok tentang sukan yang kita akan pimpin, jangan nak mudah pilih kroni saja. Ini kerana, kalau ada benda kita tak tau, orang bawah boleh tolong. Kalau dah semua tak tau, macam mana, susahlah jadinya......Tengok-tengoklah.

2 comments:

Anonymous said...

Betul! betul! betul!

negerijiran said...

persatuan biro utara sape pulak nak pimpin...?


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Bridal Gowns. Powered by Blogger