7.06.2009

JUTAWAN MANA NAK BELI KELAB DI MALAYSIA?


TAN SRI T. ANANDA KRISHNAN (orang kedua paling kaya di Malaysia) mahu membeli kelab bola sepak England, NEWCASTLE UNITED. Khabarnya pembelian menelan perbelanjaan 40 juta pound (RM230.3 juta).

DATUK AHMAD SHABERY CHEEK (Menteri Belia dan Sukan) kata, rakyat Malaysia harus berbangga kerana ada di kalangan rakyat negara ini mampu terlibat dalam satu urus niaga yang besar.

Baru-baru ini kecoh ada kelab mahu mengundur diri daripada aksi Liga Malaysia kerana menghadapi masalah kewangan…`Kantong hampir kosonglah tu.’ Malah, ada pengurusan skuad bola sepak negeri yang tertangguh membayar gaji dan elaun pemain…`Persatuan bola sepak negeri tak ada duit lagi.’


Tapi, tidak ada individu mana-mana ke, jutawan ke yang `melabur’ dalam pasukan negeri. Yelah bukan ada nama pun kelab Malaysia (mungkin itu anggapan). Kalau tidak boleh beli kelab atau pasukan negeri kerana di bawah badan atau persatuan negeri, mungkin ada caranya. Mungkin, boleh berunding dengan pihak persatuan terlibat supaya pengurusan bola sepak boleh diletakkan di bawah anak syarikat misalnya. Atau, taja sahaja pasukan terlibat. Kalau hendaklah...


Pembelian kelab di England menelan perbelanjaan sehingga ratusan juta, kalau setakat kelab tempatan, takkan kot puluhan juta pun tak boleh, betul tak?

3 comments:

Anonymous said...

Suruh jer dia pi dok sana...dok di malaysia buat apa...kaya kat krn dok malaysia....lain la kalau kaya krn dok india...

Anonymous said...

apa punya menteri...yang tu pun sokong...cuba la bagi nasihat...cuba upgrade kan pasukan bola malaysia dulu...

Anonymous said...

die beli sebab die tau sana bole pegi jauh..cube pikir reality sikit..invest kat club malaysia apa derang bagi? sekarang ni byk restructuring kene buat..kalau nak bg malaysia hebat..buang ar pemain femes yang malas...byk lagi org hebat2..tuh yang kat overseas tuh...ingat derang femes ke sbelom org amik derang main...amik cth owen sudey...cth main tah pape macam time manchester lawan malaysia..aku mana la minat manchester...tapi dah kalau malaysia main cam tuh serupa la aku sokong manchester terpaksa.. so please bare in mind...before kite tunding jari...kite siasat dulu..kalau asyik fikir cam ni.. makin mundur la club malaysia...kalau awak ade idea bernas...email je kat authorization club ke party ke... btol tak cadangan saya.


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Bridal Gowns. Powered by Blogger